Köpvillkor

Köpvillkor B2C

Läs noga genom våra villkor innan du registrerar dig och genomför köp. Vid köp accepterar du och samtycker till gällande villkor.

1.Allmänt

Genom att göra en beställning anses du även bekräfta att du är 18 år och inte står under förmyndarskap. Genom beställning på dariuscosmetics.se godkänner du vid tiden publicerade villkor som anges nedan och intygar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta. Med benämningarna vi, våra, vårt, oss och DC nedan avses Darius Cosmetics AB (nedan ”DC”).

DC förbehåller sig rätten att, från tid till annan, ändra dessa AllmännaVillkor utan att på förhand meddela dig som Kund om förändringarnaifråga. De Allmänna Villkor som finns publicerade på dariuscosmetics.sevid den tidpunkt då du gör din beställning kommer dock att gälla avseendedin beställning av produkter. Om de Allmänna Villkoren förändras efter detatt du har lagt din beställning gäller de Allmänna Villkor som varpublicerade vid tidpunkten för din beställning för samtliga ärendenavseende din beställning, dvs. såväl för köp- och eventuell returprocess.

2.Priser

De priser som visas vid tidpunkten för din beställning gäller för ditt köp. Priserna anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar mervärdesskatt(moms). DC innehar äganderätten till produkterna till dess full betalning har erlagts.

På beställning under 1000 SEK (inklusive moms) debiteras 99 SEK i leveranskostnad. Överstiger ordervärdet 1000 SEK (inklusive moms)skickas varorna fraktfritt. Leveranskostnaden kommer att presenteras i order processen genom att du kommer få information om det totala belopp som du ska betala för din order (inklusive eventuella leveranskostnader)under ”totalsumma” innan din order blir bindande för de produkter du har lagt i varukorgen.

Belastas DC av extra kostnader på grund av onormal hantering av dig som konsument avseende frakten förbehåller sig DC rätten att efter fakturera uppkomna kostnader.

3. Betalning

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna.

  • Kortbetalning (VISA, Mastercard och American Express)
  • Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna.
    Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
  • Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här.
  • Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: baseras på autogiro och ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
  • Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.

Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår GDPR/Integritetspolicy.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.

4. Varor som är slut i lager

Om någon vara som du har beställt inte finns i lager när din beställning ska packas, så kommer enbart de varor som du beställt och som finns i lager att levereras till dig. Om du inte debiterades för frakt när beställningen lades så kommer du inte att debiteras för frakt när ordern har uppdaterats.

5. Avisering

Efter beställning och köp så mejlas information till dig på genomfört köp. När ordern skickas från vårt lager mejlas besked om detta till din mail med en spårningslänk.

6. Leveranser

I normala fall så är leveranstiden 1-5 arbetsdagar beroende på adress. Vissa avvikelse kan förekomma. Vi levererar varor med DHL till närmaste ombud. Vi gör allt för att vi ska kunna leverera dina varor så fort och säkert som möjligt.

DC är inte ansvarig för förseningar eller skador som beror på myndighets åtgärd, krigsliknande händelser, arbetskonflikt, brist på transporter, brand, beslag, varubrister eller andra omständigheter som DC ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar DC fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske på annat sätt än till onormal hög kostnad. Detsamma gäller förseningar av leveranser från leverantör till DC i enlighet med liknande omständigheter.

7. Skador på paket och icke uthämtat paket

Upptäcker du en skada på paketet skall du omedelbart anmäla detta till fraktombudet. Hämta inte ut ett skadat paket.

Om det inte skulle lösa sig med ombudet och tvist skulle uppstå kontar du oss.

För leveranser som returnerats till DC pga att mottagaren vägrat ta emot godset eller uppgivit fel adress så förbehåller DC sig rätten att fakturerar dig en avgift upp till 450 SEK för att täcka avgifter, skadat gods och administrativa kostnader.

8. Reklamation och returer

Har du fått en skadad produkt eller saknas en produkt i din order så gör du en reklamation. Reklamation av felaktig produkt skall göras så snart fel på produkten upptäcks och den kan betraktas som felaktig eller icke funktionsduglig för avsett ändamål. Eventuellt fel på en produkt ska anmälas till DC:s kundtjänst snarast eller så snart felet borde ha upptäckts, detta inom skälig tid.

Återskick kan endast göras om DC levererat fel produkt/produkter eller vid beslut från DC om återtagande av produkt/produkter. DC står för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel. DC tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada, slitage eller vanvård. Vid godkänd reklamation står vi för eventuella kostnader så som exempelvis fraktavgifter och återbetalning med samma betalsätt som användes vid köp.

Retursedel skickas till dig som konsument från DC:s kundtjänst. När du returnerar produkt/produkter måste du även inkomma med information om felet i enlighet med överenskommet med kundtjänst. Vi tar inte emot paket som skickas till oss på annat sätt än vår retursedel och instruktion. Kom alltid ihåg att returnera produkterna i originalförpackning.

Notera att som fel avses inte överkänslighet mot ingredienser i en produkt eller prov. Om du är osäker på vad produkten eller provet innehåller, kontakta vår kundtjänst innan användning/beställning.

Som kund ansvarar du för produkten tills det att den mottagits av vår returavdelning, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.

Vi på DC följer svensk lag och ARN:s rekommendationer.

9. Återbetalningar

Återbetalningar sker automatiskt med samma betalningsmetod som du själv använde för att betala dina produkter. Om betalningen skedde per faktura eller genom förskottsbetalning kommer återbetalningen att göras till det konto som betalningen gjordes från. Vid behov kan vi därför behöva be dig om dina kontouppgifter.

10. Immateriella rättigheter

Samtliga immateriella rättigheter tillhöriga DC, dess koncernbolag och/eller licensgivare, inklusive men inte begränsat till varumärken och verk som skyddas av upphovsrätt återgivna på dariuscosmetics.se, tillhör DC dess koncernbolag och/eller dess licensgivare. Det innebär att all användning av dariuscosmetics.se eller dess innehåll som utgör ett nyttjande annat än sådant nyttjande som faller inom en kunds åtgärder avseende beställningar, administration samt nyttjande av tjänster relaterade till Kundens köp av DC:s produkter kräver föregående skriftligt tillstånd av DC. Till undvikande av oklarhet så innebär detta att all kopiering eller lagring av innehåll från dariuscosmetics.se, i dess helhet eller delar därav, för andra syften än för en kunds privata, icke-kommersiella bruk, kräver ett föregående skriftligt tillstånd från DC. Denna begräsning innefattar, men är inte begränsad till, varumärken, firmor/bolagsnamn, produktnamn, bilder, foton, grafiska designinslag, och information om DC:s produkter.

11. Force Majeure

DC är inte skyldig att fullgöra köpet om det föreligger ett hinder som DC inte kan övervinna eller fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till kundens intresse av att DC fullgör köpet. Kunden har inte heller rätt till ersättning för den skada som kunden lider genom DC dröjsmål eller fel om dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför DC kontroll som DC inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följer DC inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

12. Ångerrätt

Om du ångrar ditt köp eller någon produkt från din beställning måste du låta oss veta detta inom 14 dagar efter mottaget paket, detta i enlighet med Distansavtalslagen. För att din retur ska bli godkänd måste produkten vara obruten, oanvänd och finnas i oskadad originalförpackning med tillhörande emballage och plombering. Vi godkänner ej returer/reklamationer av produkter som du använt, men som ej lever upp till dina förväntningar. Vid eventuell känd allergi eller överkänslighet rekommenderar vi alltid att du provar en för dig ny produkt på en liten yta och väntar i 24 timmar för att se om det sker någon reaktion.

Kontakta alltid kundtjänst innan retur av varor. Vid utnyttjande av ångerrätten står kunden för returfrakten till en kostnad av 99 SEK plus eventuell betalningsavgift. Kontaktas inte kundtjänst innan så hanteras returen som vägrat ta emot godset eller uppgivit fel adress så förbehåller DC sig rätten att fakturera dig en avgift upp till 450 SEK för att täcka avgifter, skadat gods och administrativa kostnader.

DC ansvarar ej för försändelser som inte skickats med retursedel från vår kundtjänst. Vi hämtar inte ut paket och har ingen postlåda för returer som skickats utan retursedel förmedlat av oss.

Kostnaderna dras automatiskt av från varuvärdet vi betalar tillbaka vid godkänd retur och betalas tillbaka inom 30 dagar. Godkänns inte returen faktureras alla kostnader.

13. Hantering av personuppgifter

När du genomför köp godkänner du samtidigt vår GDPR/Integritetspolicy.

14. Tillämplig lag och tvist

Vid tvist mellan DC och kunden har kunden möjlighet att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden för tvistlösning. DC åtar sig att följa beslut från Allmänna Reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller genom adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s online plattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.

Dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och, utan hinder av vad som anges under stycket ovan, avgöras av allmän domstol.

Kundtjänst:

Fråga om produkt: info@dariuscosmetics.se

Fråga om order, ångerrätt, reklamation eller returer: kundtjanst@dariuscosmetics.se

Bolagsinformation:
Darius Comsetics AB
Org.nr.: 559318-2453
Epostadress: info@dariuscosmetics.se

Förtydligande beträffande ångerrätt, returer, reklamationer så skickar vi fraktsedel till dig som konsument. Vi tar inte emot paket, brev eller hämtar paket på angiven bolagsadress. Vi samarbetar med 3PL lösning av lager.

Bolagsadress
Kungsholmsstrand 103
112 33 Stockholm